JOSÉ
MARTÍ (1853-1895)
Martí: "všechna sláva světa se vejde do
kukuřičného zrnka"
Politik, novinář, státník a spisovatel – revolucionář.
Člověk, který i když zemřel velmi mlád (padl v boji za
nezávislost Kuby u Dos Rios na Kubě v roce 1895), znamenal mnoho nejen pro
další vývoj Kuby, ale stal se vedle legendárního Simona Bolívara a dalších
symbolem revoluce a pokroku na americkém kontinentě.
„Ctím muže,
který tyrana jedinou ranou skolí k zemi,
ať na
Kubě je narozený
či
aragonský výraz má...“
Příklad těchto veršů je
typickou ukázkou Martího revolučního nadšení, nesmiřitelnosti s nadvládou
španělského uchvatitele a tyrana a plně vyjadřuje šíři duše tohoto
revolucionáře.
Stručný výčet nejdůležitějších dat v životě José
Martího:
Ø 1869 v
šestnácti letech odsouzen za revoluční články a deportován do Španělska
Ø 1870-1873
studium práva a filosofie na univerzitách v Madridu a v Zaragoze
Ø 1874 cesta do Paříže a následně do New Yorku
Ø 1875 pobývá v
Mexiku, seznamuje se s domorodými obyvateli
Ø 1877-1878
pobyt v Guatemale
Ø 1879 krátce v
Havaně, ale znovu deportován do Španělska
Ø 1880-1881
Paříž, New York a Venezuela
Ø 1889
účast a vystoupení na Americké
mezinárodní konferenci ve Washingtonu (upozornil na zájem USA posilovat své
postavení zejména v Latinské Americe)
Ø 1881-1895 jako
generální konzul zastupoval v New Yorku nejprve Uruguay, následně Argentinu a
Paraguay
Ø 1895 zahájil
válku na Kubě proti španělským kolonizátorům, ale 19. května 1895 v boji padl
Během pouhých 42 let stačil José Martí svým nadšením,
revolučním humanismem nejen zažehnout plamen revoluce na Kubě (po jeho tragické
smrti v roce 1895 Kuba získala v roce 1898 svou samostatnost), ale také se svou
literární činností navždy zapsat do avantgardy spisovatelů a básníků Latinské
Ameriky. Dokázal napsat statě, které doslova burcovaly - Politická káznice na
Kubě (1870), Španělská republika před kubánskou revolucí (1873) -, ale i verše
pro děti – Ismaelillo (1882) – a v roce 1889 časopis Zlatý věk, opět pro dětí.
Kromě toho vynikl zejména jako básník, kdy Veršované dopisy, Fragmenty, Zlatý
věk a další jsou mistrovskou ukázkou lyriky, lidskosti, ale i odhodlání k boji na
život a na smrt proti okupantům své země. Celkem exituje téměř 50 svazků, které
zahrnují Martího prózu, esejistiku, publicistiku a poezii.
José
Martímu se podařilo sjednotit kubánskou emigraci, získal ji svou neúnavnou
publicistickou, přednáškovou a organizátorskou prací, dařilo se mu sehnat i
finanční prostředky pro vojenskou výzbroj povstalců. Od této činnosti Martího
neodradily ani deportace, vyhnanství, nucené práce (několik měsíců pracoval
José Martí v kamenolomu, přikován k jeho stěně).
Jde o osobnost, demokrata, humanisty, spisovatele a
básníka, ale především nesmiřitelného revolucionáře, který vždy a všude bojoval
za lidskou spravedlnost.
Podle
podkladů ústředních orgánů společnosti
Martí a
příroda
BOHATÝ A VYTRVALÝ DIALOG...
Lic.
Rafael Polanco Brahojos,
viceprezident Kulturní společnosti José Martího
(Bohemia, č. 22, ročník 92, 20.10.2000)
Velký básnický, myšlenkový a bojový odkaz José Martího nabízí i 105 let
po jeho odchodu mezi nesmrtelné náměty k
úvahám v nejrůznějších oborech lidského vědění. Vizionářský a věštecký
charakter jeho myšlení mu v dnešní době dodává překvapivé aktuálnosti a
platnosti.
Díky svému etickému a duchovnímu náboji má totiž Martí Kubáncům mnoho co
říci k nebezpečím, ohrožujícím lidský druh na naší planetě. V památném článku
nazvaném Pouliční učitelé a otištěném
v New Yorku v roce 1884, prohlásil apoštol kubánské nezávislosti: „Jediný způsob, jak být šťastný, je být dobrý. Jediný způsob
jak být svobodný, je být vzdělaný (...) Nyní je zapotřebí zahájit
křížové tažení, abychom lidem odhalili jejich vlastní podstatu a pomocí
znalosti prosté a praktické vědy jim dali osobní nezávislost, která prospívá
dobrotě a přispívá k důstojnosti a
hrdosti nad tím, že jsou vlídnými tvory a bytostmi žijícími ve velkém
všehomíru“.
Nádherně a zřetelně jsou zde vyjádřeny myšlenky, jež podle mého soudu,
tvoří ústřední jádro onoho bohatého a vytrvalého dialogu Martího s přirozeným
prostředím, s Matkou přírodou, jak
říká on sám. V jeho díle je zřetelné ono hluboké vědomí vztahu člověka jako
bytosti aktivní a přetvářející.
V Martího pojetí jsou zvláště výrazné tři prvky:
Vzdělání jako účinný prostředek k dosažení harmonie člověka s přírodou.
Odtud jeho vášnivá obhajoba vzdělání, jež by bylo v souladu s vědou a americkou
realitou.
Etika, která musí řídit chování člověka ve vztahu k jiným lidem, ke
společnosti a k přírodě.
A estetika. Pro Martího je příroda nejen nositelkou života a výrobním
prostředkem, ale také zdrojem duchovního blaha a tudíž i cestou k lepšímu
člověku.
K prvnímu aspektu je namístě poznamenat, že Martí nabízí důležité úvahy
o pedagogice, výukových metodách a činnostech, se zaměřením na výchovu dětí,
adolescentů a mládeže v souladu se změnami jež přináší doba, kterou prožívají,
a s tradicemi toho, co nazývá Naší
Amerikou od Río Brava po Ohňovou zemi. Zdůrazňujeme v této souvislosti jeho
starost o vzdělání žen, pracujících, jeho myšlenky ohledně povinného
vzdělávání, odborného vzdělávání a spojení studia a práce.
Uprostřed horečné činnosti k získání nezávislosti Kuby, si v New Yorku
našel ještě čas na vydávání časopisu „
Jako pokračovatel tradice kubánské školy od dob otce Félixe Varely a
jeho žáka Luz y Caballera, viděl Martí ve vzdělání nejúčinnější nástroj k
výchově a přetváření člověka. Již v roce 1878 v Guatemale tvrdí: „Lidi sklidí
ten, kdo zasévá školy“. Proto tak zdůrazňuje, že má obsah vzdělání odpovídat
době a problémům, jimž musí čelit člověk v Naší
Americe.
V jednom z nejznámějších článků k tomu
tématu, vydaném v roce 1883 pod titulem Vědecké
vzdělání v časopise
všechno to, co je zapotřebí k
bezprostřednímu aplikování sil člověka na síly přírody. Oddělit člověka od země
je monstrózní atentát (...)“.
K problémům sužujícím školství, jež nevychovávalo člověka k životu v
jeho prostředí ani v souladu s jeho dobou, uvádí: “Řešením je odvážně změnit
primární vzdělání z verbálního v experimentální, z rétorického ve vědecké,
naučit dítě vedle abecedy slov i abecedu přírody“.
Svou vzdělávací koncepci představuje podrobně o několik měsíců později,
v listopadu 1883, v článku Škola elektřiny, otištěném právě v
Jeho myšlenky pak korunuje zásadní prvek, stále znovu se objevující cíl, aby vzdělání
člověka a pro člověka bylo základem
rozvoje suverenity našich národů. „Člověk roste
prací, proto kdo má rád národ, musí lidi naučit tvořit“.
Celé toto vzdělávací úsilí by však bylo zbytečné, kdyby nebylo vedeno
etickými principy, umožňujícími “nasadit uzdu zvířeti, které v sobě každý
člověk nese“.
Martí chápe harmonii člověka s přírodou jako cosi, co příznivě ovlivňuje
schopnost „zkrášlovat místa, kde působí, a tato krásná místa zase působí na
tuto schopnost“. Oceňuje vztah člověk-příroda jako vzájemně plodný. Stručně
vyjadřuje svou koncepci slovy: „Člověk je sjednocený
vesmír. Vesmír je ověřený člověk“.
V nádherné kronice psané v Caracasu v reakci na úmrtí amerického
filozofa a básníka Ralpha Waldo Emersona, se zamýšlí také nad tímto vzájemným
vztahem: „Příroda inspiruje, léčí, utěšuje, posiluje a připravuje v člověku
čistotu. Člověk není celý a neobjeví sám sebe, ani nespatří neviditelné, bez úzkého vztahu k přírodě“.
Martí staví na klíčové místo etiku a proklamuje svou víru v lepšího člověka, v budoucí život a v užitečnost
čistoty a žádá nesmiřitelnost pouze vůči neřesti, zločinu a nelidskosti.
Kategoricky se vyslovuje proti dělení lidí podle ras. „Řekněme člověk a
jako bychom řekli - všechna práva“.
Úcta k ostatním lidem a k přírodě jsou pro něj jistým zdrojem štěstí:
„Neznám vyšší cíl, než naučit se přijímat od přírody onu vážnost a spravedlnost
a útěchu a víru, jichž je plná, a získat z nás samotných (...) tu schopnost
dosáhnout štěstí, kterou máme, poznat a spolehnout se na harmonii s naší
přírodou a na onen trvalý vztah přírody a člověka...“
Aby Martího filosofická koncepce pokud jde o vztah člověk-příroda byla
kompletní, je nutné zmínit roli estetiky. Mimořádně senzitivní muž, básnický
předchůdce modernismu v Americe, jehož Rubén Darío nazývá Mistrem, kritik
umění, který překvapuje ostrým smyslem pro budoucno, chápal krásu ve velmi
úzkém sepětí s dobrotou. Pro Martího znamenalo šíření lásky ke kráse součást
zdokonalování člověka.
V dopise, považovaném za odkaz, adresovaném milované Maríi Mantille a
psaném v Cabo Haitiano krátce předtím, než vstoupil do bojů na Kubě v dubnu
1895, se objevuje odstavec, který lze považovat za jakýsi estetický manifest:
„Největší poezii nalézám ve vědeckých
knihách, v životě světa, v řádu světa, v mořském dně, v pravdě a hudbě stromu,
a její sílu a lásku, ve vysokém nebi s jeho hvězdnou rodinou – a v jednotě
všehomíra, který obsahuje tolik různých věcí a je jedním celkem“.
Jako básník prohlašuje, že „umění není nic jiného, než příroda stvořená
člověkem"“ a ve svých verších přijímá symbologii, spojující city a emoce s
bohatou různorodostí forem, v nichž se projevuje příroda.
V mnoha ze svých Prostých veršů
(Versos Sencillos) staví proti pozlátku, bohatství a lidské nízkosti vždy prostotu přírody:
i
jeho rozepře já znám –
a
květům s písní včel, jež na nich
si
poletují, přednost dám.
Marnivci
dejte zlatý prach,
Jenž
roztavený v pánvi plane,-
A
mně jen dejte na horách
Les
věčný, když v něm slunce vstane.
(přebásnil
V. Maršíček)
Právě během patnácti let (1880-1895), kdy žil ve Spojených státech,
nabývá Martího vidění na šíři a univerzálnosti. Byl výjimečným svědkem
průmyslového rozkvětu oné země včetně ničivých stop, jež za sebou zanechával
těžební průmysl, bezohledného kácení lesů, jež rostly stovky let, a
alarmujícího úbytku fauny.
Se systematickou precizností kronikáře sledoval tento proces a pozvedal
hlas k záchraně a zachování přírodního prostředí. V článku otištěném v září
1883 v
Věren svému slovu a životu, vyloďuje se na Kubě, aby se postavil do čela
„nutné,
humanitární a krátké“ války, kterou zorganizoval a vyhlásil. Ve 38 dnech, jež
prožil od vylodění v Playitas až do svého úmrtí v boji u Dos Ríos, nám zanechal
formou deníku ten nejněžnější a nejdojemnější popis flóry a fauny oné části
jeho Kuby ve zbrani. Jména stromů a rostlin, plodů a květin, jejich použití,
krása krajiny, hvězdných nocí, zpodobněná zde impresionistickými tahy, je
milostným vyznáním muže, který si přál nezemřít v temnotě, nýbrž tváří ke
slunci.
Kdo
byl José Martí
Armando Hart
Dávalos, ředitel Kanceláře martíovského programu a člen Státní rady Kubánské
republiky
My Kubánci máme vůči Americe a světu
velkou povinnost – ukázat daleko přesněji, kdo byl José Martí (1853-1895),
nejhlubší a nejunivezálnější myslitel
hispánské Ameriky.
Den za dnem je třeba důkladněji poznávat,
kdo byl onen muž, jehož Rubén Darío nazval „Mistrem“, předchůdce
latinskamerického modernismu, považovaný za jednoho z nejlepších španělsky
píšících prozaiků své doby, esejista schopný dotknout se, vyzdvihnout a
identifikovat vše nové v soudobé vědě a kultuře, umělecký kritik vidící daleko
dopředu, a zejména organizátor Kubánské revoluční strany a poslední války za
osvobození Kuby od španělské nadvlády.
Abychom podtrhli, jak došel k tak
jasnozřivému pochopení, a dokázali čelit
výzvám, před nimiž Latinská Amerika
stojí v nadcházejícím 21. století, připomeňme si, z čeho se zrodil a jak vyrostl do své velikosti tento
vzor latinskamerické kultury a politiky,
jehož Gabriela Mistral označila za „nejčistšího muže rasy“.
Martí zobrazil ve velké části svých myšlenek
a pocitů to nejlepší z původní hispánské kultury, přetvořil to, dodal tomu
americký ráz a promítl do obecného. Tento vztah mezi americkým a univerzálním
vychází z martiovského principu, že lze
„naroubovat na naše republiky svět, avšak kmen musí pocházet z našich
republik“.
Byl to básník, jenž otevřel nové proudy,
jemný a hluboký milovník literatury a krásy, citlivý a vášnivý hledač lidského
poznání, který ve svých Prostých verších proklamoval předurčení hledat svůj
osud ve spojení s chudými tohoto světa.
Martí učitel, žurnalista, politický
bojovník neúnavně studoval, četl a psal o všem lidském, co se odehrávalo v
soudobém světě. Stále znovu čteme s pohnutím a úžasem kroniky francouzských
koloniálních invazí na území dnešního Vietnamu a působivé stránky o ruské duši,
stejně jako historie, příběhy nejrůznějších národů Evropy a světa, přirozeně
včetně jeho úchvatných popisů tehdejšího Španělska.
Byl to Kubánec, schopný popsat a vyprávět
nejlepší kastilskou literární formou chicagské události i nejvýznamnější
vědecké objevy světa, o nichž se dozvěděl,
stejně jako nezapomenutelné stránky
o výrazných osobnostech dějin, politiky, literatury i vědy.
Ideje, jež zdědil od spolutvůrců
kubánského národa Félixe Varely, Josého de la Luz y Caballera a zejména od
svého učitele Rafaela Maríi de Mendive, a vlastní široká kultura, jej vedly k
rozvíjení a obohacení nejpokrokovějších politických a kulturních myšlenek své
doby. O putování světem zanechal unikátní svědectví ve svém žurnalistickém díle,
své poezii, a zejména ve zdařilých osvícených a hlubokých esejistických
rozborech.
Když Otec vlasti Carlos Manuel de Céspedes
povstal 10. října 1868 v Demajagui, napsal tehdy sotva šestnáctiletý Martí památné verše vytrysklé z vysoké
kulturní senzibility a lásky ke svobodě.
S blízkým přítelem Fermínem Valdésem
Domínguezem podepsal kritický dopis spolužákovi, který zradil věc nezávislosti
Kuby. Dopis je zabaven a oni uvězněni. Martí na sebe bere vinu, je odsouzen a
uvržen do řetězů a okovů, což zanechá stopy na celý život. Později je
deportován do Španělska. Je mu jen 17 let a už se naučil dost, aby napsal Politickou káznici na Kubě.
V Madridu se věnoval vysokoškolským
studiím, jež brilantně završil na Zaragozské univerzitě. Ve Španělsku zažil
také událost, která přinesla světlo do jeho revoluční výchovy: ustavení první
španělské republiky, jíž věnoval v roce 1873 komentáře zveřejněné v tisku a
práci Španělská republika před kubánskou
revolucí.
Životní osud
neustálého vyhnanství, který provázel Martího po většinu života, přispěl k
rozvoji jeho univerzálnosti. Po odjezdu ze Španělska koncem roku 1874
následovala cesta, jež zahrnovala Paříž a New York, poté se usadil v Mexiku,
zemi kde se poprvé dostal do bezprostředního styku s domorodým obyvatelstvem.
Toto překvapité setkání je počátkem přímého poznávání zemí, které nazýval „naší
Amerikou“. Své zkušenosti obohatil během pobytu v Guatemale v letech 1877 –
1878.
Do Havany se na několik měsíců vrátil po skončení
tzv. Velké nebo také Desetileté války (1868-1878), která ukázala nejen nejvyšší
vrcholy období slávy, hodné věčné a dojemné vzpomínky, nýbrž také potvrdila, že
budoucí epopej si žádá jiné muže a jiné metody vedení. Válečné střetnutí
vyžadovalo rovněž politického genia, intelektuální talent nejvyšší úrovně, muže
činu s vášní a představivostí. To vše zosobňoval José Martí.
Po onom krátkém období na Kubě je znova
deportován do Španělska. Podařilo se mu opětovně dostat přes Paříž do New Yorku
a několik měsíců na to, do Venezuely, v jejíž metropoli se usadil a ještě blíže
se zde seznámil s dědictvím Siomóna Bolívara, osobnosti, jíž tak uctíval a v
jejímž boji byl rozhodnut pokračovat. Cítil se být jeho synem a dlužníkem, když
s dojetím napsal: „O Bolívarovi lze hovořit z hory namísto tribuny, nebo mezi
hromy a blesky, nebo s přehršlí svobodných národů v hrsti a bezhlavou tyranií u
nohou...!“.
V Mexiku, Guatemale a Venezuele udržoval
styky s bohatým kulturním světem Latinské Ameriky. Jestliže na Kubě poznal
černochy odsouzené tehdy k otroctví, pak v těchto zemích poznal přímo Indiány,
a to upevnilo jeho protirasistické smýšlení.
„Jsem synem Ameriky, jí dlužím sám sebe“,
napsal Mistr, když opouštěl v roce 1881 Venezuelu a mířil do New Yorku, odkud
pokračoval ve své křížové výpravě za latinskamerickým sjednocením.
Pří zmínce o jeho výroku „Vlast je
lidstvo“ je namístě říci, že Martí dělal politiku pro lidstvo. Dělal ji s plným
vědomím jejího univerzálního poslání, vybraných metod, neochvějné pevnosti
cílů, mimořádně realistické
předvídavosti co se nebezpečí a mezí týče, a s rozhodným, jasným a heroickým
odhodláním je překonat. Tato velmi originální kombinace prvků privilegovaného
ducha se širokou kulturou a sugestivní a přitažlivou osobností, z něj činí
jediného Kubánce schopného seskupit a stmelit veškeré snažení kubánského lidu o
dosažení nezávislosti do jediného hnutí, shrnout ho do jediné strany a
zkonkretizovat v jediné armádě.
Rozvinul horečnou činnost na myšlenkovém
poli, aby sjednotil úsilí ve prospěch díla nezávislosti a dosáhl jasného uvědomění si číhajících
nebezpečí. „Největší válka je s námi vedena v myšlení – řekl – zvítězme v ní
myšlením“.
Vést válku s vyhraněným politickým
názorem byl jediný způsob, jak ji
vyhrát. Bylo třeba hledat konkrétní formy organizace armády a prostředky, jak
jí napomoci a rozšířit ji na celé území. K tomu bylo nutné sjednotit snahy do
pevně semknutého svazku pod jednotným vedením. Pro tento účel založil Martí
Kubánskou revoluční stranu, první v Americe a možná i na světě, jež měla
organizovat a vést protikolonialistickou válku za nezávislost. Tento počin byl
tak novátorský, že stačí sám o sobě na vysvětlení úžasu, jenž vyvolal.
I za plné politické a propagandistické
aktivity se Martí s citlivostí a dojemnou něhou věnoval problematice dětí a
tématu vzdělávání. Napsal knihu veršů s názvem Ismaelillo, vydanou v roce 1882,
kterou věnoval synovi, a později, v roce 1889 se pustil do vydávání časopisu
pro děti z celé Ameriky – Edad de Oro, Zlatý věk. Jeho pedagogickému
myšlení vévodí teze, že „být vzdělaní je jediný způsob, jak být volní“. Rovněž
prosazuje velmi pokrokové zásady spojení studia a práce, komplexnosti vzdělání,
vědeckých metod výuky a zejména etické a vlastenecké výchovy.
Boj za nezávislost Kuby byl veden nejen
proti španělskému kolonialismu, nýbrž velmi zásadně rovněž proti snahám
severního souseda.
Martí se usadil v New Yorku v roce 1880, v
době hospodářského a průmyslového vzestupu USA, kde hořely nejrozpornější
univerzální myšlenkové proudy té doby. Utvrdil se, že Kuba a Antily jsou klíčem
k osudu Nového světa. Žil zde až do roku 1895, kdy znovu zahajuje válku za
nezávislost. Tyto roky (1880-1895) byly rozhodující pro politické formování
Martího. Právě v této zemi žil nejdéle, s výjimkou Kuby. Nikdo nepsal s větší
hloubkou o historii Spojených Států, jejich zvyklostech, jejich kladech a
jejich záporech, než Martí. Sborník jeho
prací byl vydán pod titulem Americké
obrázky (Escenas norteamericanas).
V souvislosti s
Americkou mezinárodní konferencí, konanou ve Washingtonu upozornil Martí
předvídavě již v roce 1889 na potřebu věnovat pozornost Spojeným státům a
jejich zájmu rozšířit svá domínia v Americe,
zmocnit se Kuby y Antil, a tak posílit své postavení jako světové
mocnosti. Již před sto lety vyjádřil naléhavou potřebu, aby americké národy
vyhlásily svou druhou nezávislost na dravém apetitu severního impéria. Rovněž
stojí za zmínku Martího diplomatická činnost ve Spojených státech, kde nejprve
zastupoval jako generální konzul v New Yorku Uruguay a později Argentinu a
Paraguay.
V životě revolucionáře a myslitele,
dokázal spojit ve svém charakteru a mysli vědu, uvědomění a čin, přičemž
vycházel z etiky, neboť Martí byl mužem hluboce etickým, s kulturou, v níž bylo
přítomno křesťanské myšlení a cítění v jejich nejčistším a nejoriginálnějším
vyjádření. Řekl: „Človek zemřel na kříži v jeden den a člověk se musí naučit
umírat na kříži každý den“.
Jeho čestné jednání ho přivádí na bitevní pole. Byť nebyl
válečníkem, uvědomoval si, že válka je objektivní nutností k získání
nezávislosti Kuby, a chápal, že musí jít příkladem. „Chce-li pravda vést,“
řekl, „musí vstoupit do kavalerie a zemřít, aby ji ti, kdo umějí umírat,
ctili“. Právě tam jsou kořeny jeho tragické smrti u Dos Ríos, kde padl 19.
května 1895, krátce po zahájení války, kterou sám připravil. V tom je podstata
jeho výchovného příkladu, konečný důkaz důslednosti jeho života.
Německá verze
Wer war José
Martí
von Armando Hart Dávalos Direktor des José-Martí-Zentrums und Mitglied des Staatsrates der Republik Kuba
Wir Kubaner sind Amerika und der Welt gegenüber
verpflichtet, präziser darzulegen, wer José Martí (1853-1895), der
tiefgründigste und universellste Denker Spanisch-Amerikas, eigentlich war.
Von Tag zu Tag wird es dringlicher, jenen Mann
umfassend zu kennen, den Rubén Darío "Maestro" nannte, den
Wegbereiter des lateinamerikanischen Modernismus, der zu den besten spanisch
sprachigen Prosaisten seiner Zeit gehört; ein Essayist mit der Gabe, alles Neue
in Wissenschaft und Kultur seiner Zeit zu behandeln, hervorzuheben und zu
identifizieren; ein überaus fortschrittlicher Kunstkritiker und an erster
Stelle der Organisator der Kubanischen Revolutionären Partei und des letzten
der Befreiungskriege Kubas der kolonialen Herrschaft.
Um hervorzuheben, wie er zu diesem allumfassenden
Verständnis gelangte, und um uns den Herausforderungen zu stellen, denen sich
Iberoamerika an der Schwelle des 21. Jahrhunderts gegenübersieht, rufen wir uns
ins Gedächtnis zurück, wie sich dieses Wunder der Kultur und Politik
Lateinamerikas, von Gabriela Mistral als "der reinste Mensch der
Rasse" bezeichnet, entwickelte und zu Größe erhob.
Einem großen Teil seiner Gefühle und seines
Gedankengutes
einverleibte Martí das Beste der Kultur spanischen
Ursprungs, überarbeitete es, verlieh ihm amerikanisches Gepräge und begründete
seine Universalität. Diese Verbindung zwischen dem Amerikanischen und dem
Universellen stützt sich auf das martische Prinzip "soll sich die Welt in
unsere Republiken verpflanzen, der Stamm hat jedoch aus unseren Republiken zu
bestehen".
Er war ein Dichter, der neue Wege einschlug, ein
feinfühliger und tiefgründiger Verehrer der Literatur und alles Schönen,
empfindsam und leidenschaftlich das menschliche Wissen suchend, und in seiner
Sammlung Einfache Verse verkündete er
die Berufung, sein Schicksal mit den Armen der Erde zu teilen.
Martí war Lehrer, Journalist, politischer Kämpfer,
der unermüdlich alles, was immer in der Welt seiner Zeit geschah und den
Menschen betraf, studierte, las und schrieb: Chroniken über die koloniale
französische Invasion in das Territorium des heutigen Vietnam und
beeindruckende Seiten über die russische Seele, deren Lektüre immer wieder
ergreift und entzückt, sowie historische Abhandlungen, Erzählungen über die
verschiedensten Nationen Europas und der Welt und natürlich seine wunderbaren
Beschreibungen des Spanien jener Zeit.
Er war der Kubaner, der in bester spanischer
Schriftsprache zu beschreiben und zu schildern vermochte, von den Chikagoer
Ereignissen bis hin zu den relevantesten wissenschaftlichen Erkenntnissen der
Welt, in der er lebte. Gleichzeitig verstand er es, unvergeßliche Seiten über
die wichtigsten Persönlichkeiten der Geschichte, Politik, Literatur und
Wissenschaft zu verfassen.
Das von den Schmieden der kubanischen Nation, Félix
Varela, José de la Luz y Caballero und insbesondere von seinem Lehrer Rafael
María de Mendive übernommene Gedankengut und sein umfassendes erworbenes Wissen
ließen ihn die fortschrittlichsten politischen und kulturellen Ideen seiner
Zeit entwickeln und bereichern. Von seiner Reise durch die Welt hinterließ er
ein unvergleichliches Zeugnis in seinem journalistischen Schaffen, seinen
Dichtungen und Erzählungen, vor allem aber in den zutreffenden Analysen seiner
inhaltsreichen und aufklärenden Essays.
Als am 10. Oktober 1868 Carlos Manuel de Céspedes,
der Vater der Heimat, den Aufstand gegen die spanische Kolonialmacht auslöste,
war Martí knappe 16 Jahre alt und schrieb einige von einer überaus starken
kulturellen Sensibilität und Freiheitsliebe zeugende denkwürdige Verse.
Gemeinsam mit seinem vertrauten Freund Fermín Valdés
Domínguez unterzeichnet er ein Kritikschreiben an einen ehemaligen Mitschüler,
der der Sache der Unabhängigkeit Kubas abtrünnig geworden war. Das Schreiben
wird abgefangen und beide Freunde werden verhaftet. Martí steht für alles ein.
Er wird zu Ketten und Fußeisen verurteilt, deren Wundmale sein ganzes Leben
überdauern sollten. Später wird er nach Spanien deportiert. Martí ist erst 17
Jahre alt und hat doch schon genügend gelernt, um Das politische Zuchthaus in Kuba zu schreiben.
In Madrid absolvierte er sein Hochschulstudium mit
brillantem Abschluß an der Universität Zaragoza. Auf der iberischen Halbinsel
wurde er Zeuge eines Ereignisses, das Licht in seine revolutionäre Entwicklung
bringen sollte: die Gründung der ersten spanischen Republik. Seine 1873 dazu
verfaßten Kommentare wurden in der Presse und in seinem Aufsatz Die spanische Republik und die kubanische
Revolution veröffentlicht.
Das Reiseleben Martís in permanenter Verbannung, in
der er die meiste Zeit seines Lebens verbrachte, begünstigte die Entwicklung
seiner Universalität. Ende 1874 verließ er Spanien und begab sich auf Reisen,
die ihn nach Paris und New York führten, und ließ sich danach in Mexiko nieder.
Jenes Land brachte ihn erstmalig in unmittelbaren Kontakt mit der
Eingeborenenbevölkerung. Mit dieser für ihn erschütternden Begegnung begann das
direkte Kennenlernen jener Länder, die er als "Unser Amerika"
bezeichnete. Bereichert wurden seine Erfahrungen während seines Aufenthalts in
Guatemala in den Jahren 1877 und 1878.
Martí kehrte dann für einige Monate nach Havanna
zurück, und zwar nach Beendigung des Großen Krieges (1868-1878), wie er von uns
genannt wird, gleichsam bekannt als der Zehnjährige Krieg, in dem es nicht nur
Höhepunkte einer ruhmreichen Epoche ewigen und bewegten Gedenkens gab, sondern
es gleichsam offenbar wurde, daß andere Männer und Methoden die Führung des künftigen
Kampfes übernehmen mußten. Außerdem erforderte die kriegerische
Auseinandersetzung ein politisches Genie, ein intellektuelles Talent höchsten
Ranges; einen Mann der Tat, der Leidenschaft und des Geistes. All das
verkörperte José Martí.
Nach kurzem Aufenthalt in Kuba wird er erneut nach
Spanien deportiert. Er kann sich absetzen und reist wieder über Paris nach New
York. Einige Monate lebt er in der nordamerikanischen Großstadt, geht dann nach
Venezuela und läßt sich in der Hauptstadt nieder. Hier befaßt er sich noch
tiefgründiger mit dem Vermächtnis Simón Bolívars, jenes Führers, den er so hoch
verehrte und dessen Kampf er fortzuführen sich vorgenommen hatte. Er
betrachtete sich als dessen Sohn und in seiner Schuld stehend und schrieb
bewegt:
"über Bolívar kann man sprechen von einem Berg
aus als Rednerpult, oder zwischen Blitzen und Donnerschlägen, oder mit einer
Handvoll freier Völker in der Faust und der enthaupteten Tyrannei zu
Füßen...!"
In Mexiko, Guatemala und Venezuela kam er mit der
reichen Welt der lateinamerikanischen Kultur in Berührung. Hatte er in Kuba das
Leben des Negers kennengelernt, verdammt durch die Sklaverei, so erfuhr er in
jenen Ländern unmittelbar über das Leben des Indianers, wodurch seine
Rassismusfeindlichkeit nur noch bekräftigt wurde.
"Ich bin ein Sohn Amerikas und ihm
verpflichtet", schrieb der Meister, als er 1881 Venezuela in Richtung New
York verließ, um von dieser Stadt aus seinen Kreuzzug für die Einheit
Lateinamerikas fortzusetzen.
Wenn wir uns seinen Ausspruch "Vaterland ist
Menschheit" ins Gedächtnis rufen, so kann man sagen, daß Martí Politik für
die Menschheit betrieb. Er tat dies mit der Klarheit seines universellen
Verstandes, mit auserlesenen Methoden,
unbeugsamer Standhaftigkeit in der Zielverfolgung, außerordentlich
realistischer Voraussicht von Gefahren und Beschränkungen und mit
entschlossener, ruhiger und heldenhafter Leidenschaftlichkeit, diese Gefahren
und Beschränkungen zu überwinden. Diese äußerst einzigartige Kombination von
Eigenschaften und Fähigkeiten bei einer privilegierten geistigen Veranlagung
mit umfassender Bildung und einer anziehenden und fesselnden Persönlichkeit
bewirkten, daß er als einziger Kubaner in der Lage war, das gesamte
Unabhängigkeitsstreben des kubanischen Volkes in eine Bewegung einzuordnen und
zu verschmelzen, in einer einzigen Partei zusammenzufassen und in einer
einheitlichen Armee zu konkretisieren.
Er wirkte fieberhaft im Bereich der Vostellungen,
wie man die Absichten für die Sache der Unabhängigkeit vereinen und Bedenken
hinsichtlich der ihr auflauernden Gefahren klären konnte. "Durchdacht ist
der große Krieg, der gegen uns geführt wird; gewinnen wir ihn durch
Intelligenz".
Das Führen des Krieges mit politischem Verstand war
der einzige Weg, ihn zu gewinnen. Es mußten konkrete Formen der Organisation
der Armee sowie Mittel gefunden werden, den Krieg zu unterstützen und ihn auf
das gesamte Territorium auszudehnen. Dazu mußten die Absichten in einem
gedrängten Bündel unter einer einheitlichen Leitung vereint werden. Zu diesem
Zweck gründete er die Partido Revolucionario Cubano, die erste in Amerika und
gegebenenfalls auch in der Welt, um einen antikolonialistischen und
Unabhängigkeitskrieg zu organisieren und an seiner Spitze zu stehen. Das Neue
daran reicht für sich allein schon aus, die dadurch hervorgerufene Bestürztheit
zu erklären.
Auch inmitten seiner intensiven politischen und
Propaganda- tätigkeit zeigte Martí ein
rührendes Mitgefühl und Zärtlichkeit den Kindern gegenüber und schenkte dem
Thema der Bildung und Erziehung besondere Aufmerksamkeit. Er schrieb einen
seinem Sohn gewidmeten und 1882 veröffentlichten Gedichtband unter dem Titel
"Ismaelillo". Später dann, 1889, befaßte er sich mit der Herausgabe
der Zeitschrift
Das Goldene
Alter für die Kinder Amerikas. Seine
pädagogischen Vorstellungen werden von dem Gedanken geleitet, daß Bildung das
einzig Befreiende ist, und begründen sehr fortschrittliche Grundsätze wie die
Verbindung von Studium und Arbeit, der integrale Charakter der Bildung und
Erziehung, die wissenschaftlichen Methoden des Unterrichts und vor allem die
ethische und patriotische Ausbildung.
Der Kampf um die Unabhängigkeit Kubas wurde nicht
nur gegen den spanischen Kolonialismus geführt, sondern auch und ganz besonders
gegen die Unbotmäßigkeiten des Nordens.
1880 geht Martí erneut nach New York, gerade als die
Wirtschaft und die Industrie der Vereinigten Staaten boomten und die weltweit
widersprüchlichen Strömungen des Denkens der damaligen Zeit entbrannnten. Und
er bestätigt, daß in Kuba und den Antillen der Schlüssel der Neuen Welt liegt.
Dort lebt er bis 1895, als er sich wieder einreiht in den Krieg um die
Unabhängkeit. Jene Jahre (1880 - 1895) waren für den politischen Werdegang
Martís entscheidend. Es war das Land, in dem er - nach Kuba - die meiste Zeit
seines Lebens verbracht hatte. Niemand hat je die Geschichte der Vereinigten
Staaten, ihre guten und schlechten Seiten, besser beschrieben als José Martí.
Eine Kollektion seiner Schriften erschien unter dem Titel Nordamerikanische Szenen.
Anläßlich der Panamerikanischen Konferenz in
Washington warnte Martí vorausschauend vor den USA hinsichtlich ihres
Interesses an der Ausdehnung ihrer Herrschaft in Amerika und ihrer Absicht, von
Kuba und den Antillen Besitz zu ergreifen, um auf diese Weise als Macht an
Stärke zu gewinnen, und stellte vor bereits einem Jahrhundert die dringende
Forderung, die Völker Amerikas mögen ihre zweite Unabhängigkeit dem
ungezügelten Appetit des Imperiums des Nordens gegenüber erklären. Auch als
Diplomat leistete er in den Vereinigten Staaten eine hervorragende Tätigkeit.
Er wirkte in New York als Generalkonsul zuerst von Uruguay, und später dann von
Argentinien und Paraguay.
In seinem Leben als Revolutionär und als Denker war
es ihm gelungen, in Charakter und Geist ein Mensch der Wissenschaft, des
Bewußtseins und der Tat zu sein. Die Grundlage dafür war seine Ethik, denn
Martí war ein von Grund auf ethischer Mensch mit einer Kultur, in der
christliches Denken und Sensibilität in ihrem reinsten und ursprünglichsten
Ausdruck präsent waren. Er sagte: "Am Kreuz starb der Mensch an einem Tag,
und am Kreuz hat der Mensch jeden Tag das Sterben zu lernen."
Die Würde, mit der er lebte, führte ihn auf das
Schlachtfeld und obwohl er kein Krieger war, war er sich doch bewußt, daß für
die Unabhängigkeit Kubas der Krieg eine objektive Notwendikeit darstellte und
verstand, daß er mit seinem Beispiel vorangehen mußte. Er hatte gesagt:
"Die Vernunft, will sie führen, so muß sie zum Ritter geschlagen werden!
Und sterben, damit sie von jenen geachtet wird, die zu sterben
wissen." Darin liegt die Wurzel der
Tragödie seines Fallens bei Dos Ríos am 19. Mai 1895 kurz nach Beginn des
Krieges, den er vorbereitet und zu dem er aufgerufen hatte. Darin liegt das
Wesen seiner erzieherischen Fähigkeit, der definitive Beweis der
Folgerichtigkeit seines Lebens.
Anglická verze
Who
was José Martí?
By
Armando Hart Dávalos Director of the Office of the Martí Program and Member of
the Council of State of the Republic of
Cuba
We
Cubans have a duty to tell the Americas and the world as precisely as possible
who José Martí (1853-1895) was. He was
the Spanish America's most profound and universal thinker.
It
is more and more necessary to know fully who this man was, that Rubén Darío
called "Maestro". He was the
precursor of Latin-American modernism.
He was considered one of the best Spanish-speaking prose writers of his
time, and an essayist who was able to tackle, highlight and identify everything
new in the science and culture of his time.
He was a very avant-garde art critic but, above all, he was the
organizer of the Partido Revolucionario
Cubano (Cuban Revolutionary Party) and of Cuba's last liberation war
against colonial domination.
In
order to underline how he managed to acquire such a far-reaching understanding
and in order to be able to face the challenges that Ibero-America has, going
21st century, let us remember how this paradigm of Latin American culture and
politics, whom Gabriela Mistral called "the purest man of the human
race", came to be and how he reached greatness.
Martí
collected mostly from his feelings and ideas, the best from culture of Hispanic
origin. He transformed it, gave it an
American character and put forward its universality. This relationship between the American and
the universal is based on Martí's principle:
"The world may be grafted onto our Republica, but the body must be
that of our Republics."
He
was a poet who opened up new trails, and a refined and profound lover of
literature and beauty. He was sensitive
and filled with passion by the search for human knowledge. In his Versos
Sencillos (Simple Verses), he declared his vocation to throw in his lot
with the downtrodden of the Earth.
Martí
was a teacher, a journalist, a political fighter, who tirelessly studied, read
and write about all human affairs happening in the world of his time. He wrote articles about the French colonial
invasion of the territory of what is now Vietnam, and impressive articles we
still read with emotion and amazement, regarding the Russian spirit, as well as
history, and chronicles from the most diverse nations of Europe and of the
world, including, of course, his wonderful descriptions of what Spain was like
then.
He
was the Cuban who was able to write about and depict, in the best Castillian
language, anything from the events of Chicago to the most important scientific
breakthroughs of the world he knew. He
could, in turn, write unforgettable pages about the key figures in history,
politics, literature and science.
The
philosophy that he inherited from those who shaped the Cuban nation, such as
Felix Varela, José de la Luz y Caballero, and, in particular, his teacher,
Rafael María de Mendive, combined with the vast culture he acquired, led him to
develop and enrich the most advanced political and cultural ideas of his
time. He left incomparable testimony of
his travels throughout the world in his journalism,his poetry, his narrative
and, above all in the well-informed analyses of his lively enlightening essays.
When
the father of the Motherland, Carlos Manuel de Céspedes, rose on La Demajuagua,
on october 10th, 1868, against the Spanish colonial power, Martí was barely
16. He wrote then some memorable verses,
born from an incredible cultural sensitivity and love for freedom.
With
his close friend, Fermín Valdés Domínguez, he signed a letter criticizing a
schoolmate who had deserted the cause of Cuba's independence. The letter was seized and the two friends
were detained. Martí took responsibility
for the letter and he was sentenced to jail with chains and fetters, whose
marks he bore for the rest of his life.
Later, he was deported to Spain.
he was only 17 but he had learned enough to write El presidio político en Cuba (Political prison in Cuba).
His
higher education was in Madrid and he finished brilliantly in the University of
Zaragoza. On the Iberian peninsula, he
was witness to an event that would shine light on his revolutionary
training: the founding of the first
Spanish republic. In 1873, he devoted
several commentaries in the press to the event as well as his work: La
República Española ante la Revolución Cubana (The Spanish Republic
with Regard to the Cuban Revolution.)
The
essential voyage of Martí's permanent banishment, which was how he spent most
of his life, helped develop his universality.
Leaving Spain, at the end of 1874, his travels took him to Paris and New
York and he ended up in Mexico. This was
where he first had direct contact with the native population. That surprising encounter marked the
beginning of his direct knowledge of the countries he would call "Our
America". He also enriched his
experience during his stay in Guatemala between 1877 and 1878.
He
went back to Havana for a few months after the end of what we call the Guerra Grande (the Great War, 1868-1878,
also known as the 10 Year War). This
war, was not only witness to the high points of a glorious time of eternal and
moving memories, but it also made evident that other people and other methods
were needed to head the future epic. The
confrontation needed moreover, a political genius, someone with the highest
intellectual talent, a man of action, passion and imagination. José Martí personified this.
After
this short stay in Cuba, he was again deported to Spain. He managed to go to New York, stopping again
in Paris. After a few months in that US
city, he moved to Venezuela. He lived in
the capital, where he became even more familiar with the legacy of Simón
Bolívar, the illustrious man and whose struggles he proposed carrying on. He felt as if he were his son and his debtor
and he wrote, deeply moved: "We can
talk about Bolívar with a mountain as a platform, or between flashes of lightning
and thunderbolts, or with a bunch of free people in our hand, and tyranny
beheaded at our feet".
In
Mexico, Guatemala and Venezuela, he was in contact with the rich Latin American
cultural world. While in Cuba, he had to
know the negro, who was then condemned by slavery, and in those countries, he
knew directly of the Indian, which confirmed his anti-racism.
"I
am a son of America: I owe everything to
her," wrote the Maestro when he left Venezuela in 1881. He went to New York, from where he carried on
his crusade for Latin American unity.
If
we bring to mind his statement: Patria es humanidad ("The homeland
is humanity"), we must say that Martí's politics were for the human
race. He carried out his political
activities with clarity about their universal meaning and with exquisite
methods; unwaivable firm in his goals, extraordinarily realistic foresight
regarding dangers and shortcomings and a dedicated, calm and heroic passion to
overcome these. This very original
amalgamation of various elements with an gifted spirit, a vast culture and an
attractive and interesting personality turned him into the only Cuban capable
of uniting and merging in one movement, summing up in one party and forming
into one army all the efforts of the Cuban people for their independence.
He
became very active in developing ideas in order to join forces for the cause of
independence and to clarify awareness of the dangers curking. "The main war against us is one of
ideas", he said, "let's win it with ideas".
Waging
a war according to political guidelines was the only way to win it. Specific ways had to be found to organize the
army, as well as the means to aid the war and extend it to the whole country. To do this, the will of different people had
to be tightly unified under one central command. With this goal, he founded the Cuban
Revolutionary Party, the first such party in America, and maybe in the world,
for organizing and waging a anti-colonial and independence war. The novelty of this fact alone is enough to
explain the perplexity it provoked.
Even
during all his intense political and propaganda activities, Martí showed moving
sensitivity and care for children, and he paid special attention to the topic
of education. He wrote a book of poems,
which he called Ismaelillo, which was published in 1882 and dedicated to his
son. Later, in 1889, he undertook to
publish a magazine, La Edad de Oro
(The golden Age), aimed at the children of America. His ideas on pedagogy were guided by the
thought that: "To be educated is
the only way to be free", and they established very advanced principles,
like linking studies with work, the completeness of education scientific
methods in education and, above all, ethical and patriotic training.
The
fight for the independence of Cuba was not only waged against Spanish
colonialism, but also, and crucially, against the excesses of the North.
When
Martí settled down in New York en 1880, it coincided with the economic and
industrial ascent of the USA, where the most contradictory universal
ideological currents of that time were fearing.
And he confirmed that Cuba, and the West Indies were the key to the
future of the New World. He stayed there
until 1895, when he returned to start the independence war again. Those years (1880-1895) played a determining
for Martí's political education. After
Cuba the USA was the country where Martí spent the longest time. No one has written with deeper insight about
the history of the United States, its customs, its virtues and short
comings. A collection of his writings
appears under the title Escenas
norteamericanas (North-American Scenes).
Commenting
on the American International Conference held in Washington, Martí warned with
foresight, in 1889, the attention that needed to be paid to the United States
with regard to its interest in extending its control of America and in getting
hold of Cuba and the West Indies, to thus strengthen its own position as a
world power. Martí warned, one century
ago, of the urgent need for the peoples of America to declare their second
independence from the voracious appetite of the northern empire. His work as a diplomat in the United States
was algo outstanding, representing first Uruguay as the Consul General in New York,
and later representing Argentina and Paraguay.
In
the course of his life as a revolutionary and thinker, he managed to
accommodate, in his character and mind, science, conscience and man of
action. And he did this on the basis of his
own ethics for Martí was a man of great ethical principles, with a culture
encompassing Christian thought and sensitivity in their purest and most
original form. He said: "Man died on the cross in one day, and
Man must learn to die on the cross every day".
The
dignity of his behavior led him to the battle field. Even though he was not a warrior, he was
aware that war was an objective need for Cuba's independence, and he understood
that he had to teach by example.
"If reason wants to lead", he claimed, "it has to enlist
in the cavalry, and die so that those who know how to die will respect
it". There is the root of the
tragedy of his fall, in Dos Ríos on may the 19th, 1895, shortly after the
beginning of the war he had prepared and proclaimed. This was the essence of his educative virtue,
the definitive proof of the consequence of his life.